Onze school

Humaniora in hartje Gent

Dankzij een brede en harmonische vorming biedt onze school vernieuwend en boeiend onderwijs. We streven naar een op en top motiverend leerklimaat met aandacht voor vaardigheden die cruciaal zijn in de 21ste eeuw.

Kwaliteit, door en door

Om die kwaliteit te bereiken zetten we in op een goed uitgebouwde leer-en zorgbegeleiding. In de kijker staan onze gratis begeleide avondstudie, ruime aandacht voor plannen en studeren in de verschillende graden, begeleiding bij de studiekeuze, aandacht voor leerstoornissen en unieke zorg bij psychosociale problemen. Dankzij een uitgebreid studieaanbod, opgebouwd rond de polen klassieke talen, wetenschappen, wiskunde, economie en moderne talen, bereiden we onze jongeren uitstekend voor op het hoger onderwijs. We kijken met trots naar de resultaten die vele SLC-generaties daar behalen.

Onderwijs van de toekomst

De keuze voor vernieuwend onderwijs komt tot uiting in vele projecten, zoals de unieke uitwerking van het STEaM- en MIA-aanbod; onze samenwerking met Microsoft als Showcase School en Europese STEM-pilot School; het CLIL-aanbod waarmee onze leerlingen wetenschapsvakken in het Engels volgen en inspirerende lessen in de vrije ruimte. Onze school is al enkele jaren koploper met laptopprojecten voor leerkrachten en leerlingen (vanaf het eerste jaar).

150 jaar onderwijs in hartje Gent

Het boeiende schoolleven in hartje Gent hangt samen met onze uitgebreide culturele en sportieve activiteiten dankzij onze buitensportterreinen, klimmuur, kajaks… Cultuur staat centraal in heel wat lessen en komt aan bod tijdens tal van excursies. De musea van de stad Gent staan daarin centraal, maar SLC richt zich ook op het Europese continent. De talrijke activiteiten vormen een belangrijke stap naar hechte klas- en vriendengroepen.

Samen dialoogschool

We bieden een harmonische vorming vanuit christelijke inspiratie in een omgeving waar jongeren sociaal, zorgzaam en respectvol met elkaar omgaan, en waar leerlingen ruimte krijgen voor initiatief en inspraak. De leerlingenraad, het presidium, de meter- en peterwerking, de sociale projecten binnen de vrije ruimte en het Enable-programma tegen pesten en voor een verbindend en motiverend leerklimaat zijn daar mooie voorbeelden van.

"Ik vind het hier super. Ik heb hier nieuwe vrienden leren kennen, nieuwe leerkrachten, nieuwe onderwerpen ... Het zijn hier allemaal heel leuke leerkrachten, de ene nog iets leuker dan de andere natuurlijk. Ik ben vooral blij dat ik een SLC'er ben, want anders had ik al mijn vrienden en die toffe leerkrachten niet leren kennen. Kortom, het is hier heel plezant!"

Arent, richting STEaM

"De school op zich ziet er redelijk traditioneel uit, maar het geeft juist een rustgevend gevoel. De speelplaats is knus en gezellig en er is meer dan plaats genoeg. Dit komt omdat er vaak veel kinderen naar de vele middagactiviteiten of naar de ontspanningszaal gaan. Zelf ben ik trots dat ik op het SLC zit. Het is een zeer goeie school! Er is een verbod op de GSM, wat ik zelf supergoed vind. Er wordt veel meer gebabbeld en je bent veel socialer! "

Sarah, Richting Latijn

"Toen ik voor het eerst deze school binnenstapte wist ik niet wat ik moest verwachten... Ik vroeg me af of ik mijn gekozen richting wel zou aankunnen? Of ik veel nieuwe vrienden zou maken... ? Maar nooit heb ik op het SLC het gevoel dat ik er alleen voor sta. Bovendien vind ik de klassencompetities en het sportfeest zalige evenementen! Zo wordt de sfeer in de klas nog beter en voel je je steeds meer en meer thuis. Kortom voor mij is het Sint-Lievenscollege een soort van tweede thuis geworden."

Lowie, Richting Latijn

Wil je ook graag naar onze school komen?

Ben je geïnspireerd door ons verhaal? Geboeid door onze opleidingen en leerlingenbegeleiding? Bekijk dan hieronder onze inschrijfmogelijkheden!