Redactie SLC

Een vlotte pen, een neus voor nieuws en een gezonde dosis ‘nieuws’-gierigheid. Voeg daar de occasionele versnaperingen tijdens redactievergaderingen aan toe, en ziedaar: het kersverse 'Redactie SLC'! 

Dit taalteam bestaat uit Ali, Nathan, Annabel, Ward, Siskin, Leonie, Wolf, Fien onder leiding van mevr. Adams en dhr. Neckebroeck.


Lezen is dromen met je ogen open... Daarom selecteerden de leerlingen van 'Redactie SLC' hun favoriete boeken van dit moment:

De boektoppers

Dat de leden van ‘Redactie SLC’ het liefst van al schrijven, mag ondertussen duidelijk zijn. Op een nipte tweede plaats staat lezen, en dat het liefst zo veel en zo vaak mogelijk. Met liefde en passie voor het geschreven woord stellen ze hun favoriete boeken aan jou voor!

Eerste graad, de keuze van Ward en Nathan:

'Autobiografie: Boy & Solo’ van Roald Dahl

Dit boek neemt ons mee in het leven van de welbekende auteur Roald Dahl, van de verschrikkelijke eigenares van het snoepwinkeltje tot het spijtige nieuws van zijn vader. Van top tot teen en vanbinnen en vanbuiten: met deze audiobiografie leer je de auteur in al zijn facetten kennen. Een goed boek voor alle leeftijden, omdat het nu eenmaal de moeite waard is om de geschiedenis van een van de beste kinderboekenschrijvers ter wereld te kennen!

'Vluchteling’ van Alan Gratz

'Vluchteling' vertelt het verhaal van Josef, Isabel en Mahmoud. Alle drie moeten ze hun land ontvluchten. Josef is een joodse jongen die steeds meer geïsoleerd komt te staan in het nazi-Duitsland van de jaren dertig. Wanneer Isabel in het onrustige Cuba de kans krijgt om met haar familie naar de wonderlijke Verenigde Staten te gaan, grijpt ze die met beide handen. Mahmoud moet zien te overleven in barre omstandigheden. Wanneer zijn flatgebouw in Aleppo, de hoofdstad van Syrië, volledig instort, maakt zijn familie de moeilijke keuze om de lange weg naar Europa af te leggen. ‘Vluchteling’ is een actuele jeugdroman, even spannend als aangrijpend en geschikt voor jongeren vanaf twaalf jaar.

Tweede graad, de keuze van Siskin en Leonie:

'Ule: ik was veertien in 1914’ van Marc de Bel

Als je het ook zo leuk vindt om je oma verhalen over haar jeugd te horen vertellen, dan moet je zeker ‘Ule: ik was 14 in 1914’ lezen. Marc de Bel liet zich inspireren door de verhalen van zijn eigen grootmoeder, zo schrijft hij in het voorwoord. Ule Pauwels leeft een gelukkig leven, vrij van zorgen. Ze gaat als huismeid in dienst bij de dorpsdokter en tijdens haar vrije tijd helpt ze met haar broertjes en ouders op de boerderij. Haar zorgeloze leventje wordt echter abrupt verstoord wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt: opeens is niets meer zeker. Haar vader wordt opgeroepen en de rest van het gezin vlucht naar familie. Die tocht verloopt allesbehalve rimpelloos, want de Duitsers komen steeds dichterbij en lijken niet te stoppen. Zal Ule haar familie levend bereiken en ooit kunnen terugkeren naar huis?

Dit verhaal is het levende bewijs dat de gruwelijkste gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog niet alleen op het slagveld gebeurden. Tegelijkertijd vertelt ‘Ule’ over hoop, over de ‘kleine gelukjes’ waar de mensen van toen zich aan konden optrekken, de zaken waarvoor ze wilden blijven vechten. Het boek is zo geschreven dat het lijkt alsof je in het verhaal gezogen wordt wanneer je het opent, en je alles met je eigen ogen meemaakt. Een fantastisch boek dus, voor jongeren vanaf dertien jaar!

‘De kauwgumdief’ van Douglas Coupland

In ‘De kauwgumdief’ lezen we de onvergetelijke briefwisseling tussen twee collega’s die gaandeweg een diepe vriendschap ontwikkelen. Roger is een gescheiden amateurschrijver van middelbare leeftijd die een verleden met zich meesleurt. Bethany is een gothic meisje van negentien. Allebei werken ze in het deprimerende Amerikaanse kantoorartikelengrootwarenhuis ‘Staples’ en filosoferen ze op een herkenbare, toch aangrijpende manier over het verleden, de toekomst en het heden.

Het is wonderbaarlijk om te zien hoe de twee personages elkaar steeds meer beginnen te appreciëren en zelfs naar elkaar toegroeien op een manier die alle stereotypen omverblaast. Een en ander raakt op prachtige wijze ook verweven met Rogers roman ‘De Handschoenvijver’. Die roman wordt overigens ook écht uitgegeven, maar enkel in combinatie met ‘De kauwgumdief’. De verwijzingen van de twee verhaallijnen die door elkaar lopen, zijn onvoorstelbaar ontroerend, en trekken je steeds dieper in de levens van deze vermoeide volwassenen.

"Ik dacht dat als ik volwassenen was wat dichter bij leven en dood zou staan; dat ik 's avonds naar bed ging, na een kopje gekoeld bloed met mijn man Johnny Depp, zou terugkijken op een dag vol betekenissen en ongevallen en affaires en grote sommen geld die alle kanten opvlogen." (Coupland, 2008)

‘De kauwgumdief’ toont hoe twee heel verschillende mensen, een uitgebluste veertiger en een meisje met haar hele leven nog voor zich, warme banden kunnen smeden op basis van toeval en mistroostige gedachten. Een ingenieuze en onvergetelijke briefroman voor de meer geoefende lezer vanaf veertien jaar.

Derde graad, de keuze van Fien:

'Voor ik ga slapen' van S.J. Watson

‘Voor ik ga slapen’ richt S.J. Watson de schijnwerpers op Christine, een vrouw die na een ernstig hersenletsel aan een zeldzame vorm van geheugenverlies lijdt. Ze kan informatie opslaan en onthouden, maar zodra ze gaat slapen, verdwijnt elke herinnering aan de voorbije dag. Elke ochtend staat ze op als een negenentwintigjarige vrouw, in het bed van een vreemde man, in een vreemd huis. In werkelijkheid is ze bijna vijftig en al jaren getrouwd met haar echtgenoot, Ben. Haar dokter raadt haar aan een dagboek bij te houden, in de hoop haar leven zo comfortabel mogelijk te maken. Zo komen echter gebeurtenissen bovendrijven die misschien beter verborgen gebleven waren. Christine wordt meegesleurd in een spectaculaire zoektocht naar een verrassende waarheid.

S.J. Watson maakt zonder twijfel een punt met dit sterke debuut. Met zijn vlotte stijl, innemende personages en stevig plot grijpt hij de lezer vanaf bladzijde één bij het nekvel. En hoewel sommige passages wat repetitief zijn – niet onvermijdelijk gezien Christines aandoening – viert S.J. Watson geen seconde de teugels. ‘Voor ik ga slapen’ is een meer dan geslaagde start van Watsons schrijfcarrière. Achter het oog op de kaft schuilt een psychologische thriller vol spanning, raadsels en twists. Voor boekenwurmen vanaf zestien jaar!


De leerlingen van het tweede jaar gingen voorlezen in de Krook

“De kinderen volgden met grote ogen mee”

Naar aanleiding van de Voorleesweek trokken de leerlingen van het tweede jaar ook dit jaar weer naar de Krook om er spannende verhalen voor te lezen aan de kinderen van het eerste leerjaar.

Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud. Tijdens de Voorleesweek zet Iedereen Leest graag het belang én het plezier van voorlezen in de kijker. De Voorleesweek 2019 loopt van 16 tot 24 november en staat in het teken van voorleesrituelen. Elke avond een verhaaltje na het tandenpoetsen, elke dag een leuk fragment voor de schoolbel luidt, elke ochtend een gedicht bij de groentepap in het kinderdagverblijf of bij aanvang van de les: wat is jullie voorleesritueel? Van voorlezen een vaste gewoonte maken, daar draait het om! (Voorlezen, 2019) Volg live aan hoeveel mensen er al voorgelezen wordt via de website www.voorlezen.be

Het voorleesproject kadert in het vak Nederlands. Sofie Colpaert, leerkracht Nederlands in het tweede jaar, licht de meerwaarde van het project toe: “Door voor te lezen leren de leerlingen te werken aan hun inlevingsvermogen en houden ze rekening met tempo, volume en articulatie. Zo hopen we dat ze ervaren voorlezers worden.”

Ward, lid van de redactie én leerling uit 2GL, ging zelf ook voorlezen in de Krook. Hij ziet nog een ander pluspunt. “Heel even konden we ontsnappen aan de saaie regelmaat van een schooldag, ook al was het voor een opdracht op punten. Het was boeiend om andere horizonten te verkennen. De Krook is behalve een prachtige bibliotheek ook een stuk knusser en gezelliger dan een klaslokaal.”

Elke klas ging op een ander moment voorlezen. Ward: “Onze klas kwam pas later aan de beurt. Velen hadden hun grote moment al gehad toen wij nog moesten beginnen aan de voorbereidingen. Dat maakte me niet veel uit. Je kunt immers heel wat leren uit de ervaringen van anderen. De voorbereidingen verliepen dan ook vlot. Ik kreeg steeds meer zin in de opdracht.”

Eenmaal in de Krook mochten de leerlingen hun zelfgekozen verhaal voorlezen aan telkens twee kinderen uit de lagere school. Annabel, net als Ward uit 2GL en lid van de redactie, bereidde haar voorleesmoment zorgvuldig voor: “Omdat ik het als kind zelf verslonden heb, koos ik voor het boek ‘Eefje Donkerblauw’ van Geert de Kockere. Het is een bekend verhaal, waarvan zelfs een kortfilm gemaakt is! Het was niet gemakkelijk omdat ik voor de aankleding enkel donkerblauwe knuffels kon gebruiken, maar uiteindelijk heb ik er iets op gevonden. We kregen een aantal lessen tijd om ons goed voor te bereiden. Dat was tof, omdat we ons echt de hele tijd mochten bezighouden met die kinderboekjes.”

"Heel even konden we ontsnappen aan de saaie regelmaat van een schooldag, ook al was het voor een opdracht op punten. De Krook is behalve een prachtige bibliotheek ook een stuk knusser en gezelliger dan een klaslokaal” – Ward (2GL)

Na het voorleesmoment kregen de kinderen van het eerste leerjaar een rood en een groen kaartje. Vonden ze het verhaal dat ze te horen gekregen hadden leuk, dan mochten ze een groen kaartje uitdelen. Sprak het verhaal hen minder aan, dan gaven ze een rood kaartje. Annabel: “Mijn verhaal kreeg twee groene kaartjes. De kinderen hadden zichtbaar genoten van ‘Eefje Donkerblauw’ en volgden met grote ogen mee. Alleen jammer dat ze mijn boek eigenlijk al kenden, maar dat deerde hen niet echt.”

- Ward De Meyer (2GL) & Annabel Serras (2GL)